top of page

ABOUT ME (CV)

meg.jpg

Mats Claesson

 

CV:n er ikke komplett og ikke alltid kronologisk.

Den inneholder et noenlunde representativt utvalg av de arbeid jeg har vært involvert i siden 1981.

En komplett liste vil bli for lang og uoversiktlig. Jeg er usikker på noen av tidsangivelsene.
Varning for gjentagelser.......

 

Født i Stockholm 17/8 1955.

 

Utdanning og relevant arbeidslivserfarenhet.
 

 

  • Kandidateksamen NMH med hovedinstrument gitar, 98 vekttall/292 poeng. Eksamen 1981.

 

  • Ett års privat musikk/gitar studium i London 1981-82 hos Luis Zea, John Duarte,

       Antea Gifford og David Russel.

 

  • Gitarlærer på Nannestad kommunale musikkskole 1982-84 (1 1/2 år).

 

 

       Fra 1996 som førsteamanuensis.
 

 

 

 

Tekniske arbeidsoppgaver.

Flere av disse oppdragene har vart meget omfattende. Jeg ønsker spesielt å nevne:

 

Oppbygning av nytt elektrofonistudio/opptakstudio på Hennie Onstad kunstsenter.

Dette studioet hadde en av de første harddiskopptakerene i Norge:

Pro Tools/Sound designer, enhet nr. 54 (nå utstilt på Teknisk Museum)

 

Spesifisering design og installasjon av Elektrofonistudio på NMH 1989.

Meget omfattende, bland annet 32 kanals SSL 4000E, 24 spors analog 2" båndspiller med Dolby SR. 

 

Oppbyggingen av NOTAMs produksjonsstudio. Dette er var et av de første heldigitale lydstudioer i

Skandinavia med mikser (2 st DMC 1000) og digitalt opptak utstyr 1994-95.

Ansvar for forslag til studio, gjennomføring av installasjon samt opplæring av brukere .

 

Ombygging av elektrofonistudio, på NMH, i 1996 fra analog flerspors studio til heldigitalt harddiskbasert studio.

 

Komplett oppbygging, installasjon og design av harddiskbasert produksjonsstudio for Rikskonsertene 2000.

 

Ombygging av elektrofonistudio fra Mac:basert studio til PC. 2001(meget omfattende).

 

Spesifisering og arbeidsledelse i ombygging av NMHs lydstudio til heldigitalt opptaksstudio 2001-02,.

 

Komplett spesifisering av tre lydstudioer i NMH:s nybygg 2005-2006.

Forslag til musikkdatalabb og avspillingsutstyr.

Prosjektledelse.

Feilsøk rekonfigurering og installering (da leverandør ikke klarte å

oppfylle kravspesifikasjon, meget omfattende).

 

Invitert som akustisk konsulent til utprøvingen av akustikken i operan 2008.

 

Nedenfor følger et utvalg andre, mindre, tekniske arbeider som jeg allikevel mener kan ha sin relevans,

de viser i stort sett til bredden i mitt arbeid.

 

MIDI utstyr og multisporsbåndspiller installering til lydstudio, med opplæring, til Teatret Vårt i Molde 1990.

 

Konsulent for Samtidsmuseet i forbindelse med mulig konsertsal i samtidsmuseet nye bygg 1992.

 

Konsulent oppdrag akustikk forbedringer i Oslo konserthus 1995.

 

Konsulentrapport til Nord Norsk musikkonservatorium i Tromsø I forbindelse med opprettelse av

nytt elektrofonistudio i nytt bygg 1996. Komplett utstyrsliste med tekniske retningslinjer, møbeldesign m.m.

 

Konsulent, total utstyrforslag (lydgenererende og møbler) og akustikk til nybygg elektrofonistudio ved

Vestjydsk Musikkonservatorium i Danmark 1996.

 

Diverse arbeid (i forbindelse med lokalenes egnethet) i forbindelse med NOTAMs nye lokaler i

Nedregaten 2001-02.

 

Musikalsk og teknisk produsering/komposisjon.

For historiens skyld, det første store produksjonsarbeid jeg gjorde på Hennie Onstad kunssenter var

”Balansedame” av Cecilie Løveid, en performance/forestilling/teater med musikk av Synne Skouen 1983.

 

Etter dette fulgte en rekke produksjoner i Henie Onstad kunstsenters lydstudio som Kåre Kolbergs

”For the Time being” 1984 ”Etapper”, Cecilie Ore 1987, Jon Balke/Kjell Bjørgeengen Video 1986,

Tor Halmrast ”Glassberget”, opptak m.m..

 

Eget plateselskap i perioden 1986-87, SAMT.

Utgav to LP:er, begge kjøpt inn av innkjøpsordningen. Produksjonene overtoks av SIMAX/Pro Musica.

 

Helaftens ballett ”Volven” av Synne Skouen. Produserte ca. 35 minutter båndmusikk.

Jeg er kreditert som “komponert i samarbeid med” på “Tor å Looke” 6,5 minutter.1989/90.

 

Ad Fontes av Arne Nordheim 45 minutter lydlegging og musikalsk produksjon av.

Fjernsynsfilm, NRK, om norske fosser 1992.

 

Inter for saksofon og datamaskin. I samarbeid med Tor Halmrast. Komposisjon for

datamaskin og musiker. Komposisjonene hadde, for sin tid, en høy grad av interaktivitet.

Fremført i Norge, NRK og Norsk bidrag til festivalen i Bourrge 1990.

 

Froskeprinsen, fjernsynsopera av Synne Skouen musikk og dreiebok, 15 minutter.

Teknisk og musikalsk produksjon, lydlegging, lydgenerering, talesync m.m.

Flere førstegangs tekniske fremgangsmåter som eksempelvis første gang

NRK synkroniserte harddiskopptak og video.1990/91.

 

Teknisk og musikalsk produksjon av musikk til spillefilmen ”Stella Polaris”

musikk Arne Nordheim. 45 minutter musikk, ca. 8 minutter brukt i filmen (sukk).

Kammerorkesteropptak og elektronisk lydgenerering/bearbeiding.

Musikken vant førstepris på Amandafestivalen i 1993.

 

Bjørn Kruse Tvilling Teknisk produksjon og musikalske gjennomføring av bånd og

syntesisermateriale til forestilling 1994. Eksperimentering med talesyntese med LPC.

 

Teknisk og musikalsk produksjon av teatermusikk av Arne Nordheim til Antigone 1993,

Draumkvedet 1994, Jean Darc 1995 og Bleikeplassen 1995. 

 

I perioden 1985-95 arbeidet jeg med produksjon av musikk til ca. 20

teaterforestillinger på institusjonsteatrene i Oslo.

Dette var mindre produksjoner med en arbeidstid lavere enn 40 timer.

I hovedsak sammen med komponister som Arne Nordheim, Håkon Berge m.fl.

 

Gjennomført flere installasjoner med lyd, bl.a. Lydskulptur til festspillene i Harstad

1993 av Synne Skouen, 
 

Deler av lydmaterialel og restaurering av lydmateriale til ”Stordahl skulpturen” av Arne Nordheim.

”Stille, Keppler tenker” av Arne Nordheim installasjonsmusikk. 
 

Arne Nordheim, installasjonsmusikk til utstilling med Ulf Nilsen, 1998 på ”Bomullsfabrikken”,

og festspillene i Bergen.

 

Teknisk og musikalsk produksjon for musikken til Norges paviljong på Verdensutstillingen i

Sevilla 1994, musikk komponert av Tor Halmrast.

Arbeidet innbefatter deler av lydprogrammering, miksing, kontroll og delvis utforming av

teknisk installasjon og musikalsk installasjon i Sevilla. I arbeidsmengde og kompleksitet er

dette det største tekniske arbeid jeg har gjort.

Her ble det brukt 12 kanals avspilling synkronisert med ca 150 lysbildefremvisere.

Dette var før harddiskopptakernes tid, så avspilling ble gjort med CD spiller

(10 CD spillere som ble synkronisert)

Norges paviljong var som kjent en av de best besøkte.

Musikken vant AMIs førsteprisen for “kunstnerlig helhetsløsning med særlig henvisning

til musikk og lydteknikk”. Kreditert som medprodusent på CD utgivelsen av musikken.

 

Musikalsk produsent og teknisk produksjon av deler; ca. 25 minutter, av musikken til

åpning og avslutning av OL på Lillehammer 1994.

Musikk delvis nykomponert av Arne Nordheim.

Dette arbeidet innebar lydprogrammering, restaurering av gamle bånd,

musikalsk redigering av eksisterende orkestermusikk. Komponering av ”effekter lyd” til foreksempel

”når ilden tennes” m.m.

 

Komplett ny-produksjon av Arne Nordheim stykket ”Nedstigningen”

Musikken var opprinnelig komponert for fremføring i radio og vant Ars Prix i 1980.

Dette arbeidet innebar ”detektivarbeid” (finne opprinnelige lydbånd), restaurering av disse lydbånd, ny lyddgenerering og musikalsk produksjon, miks til 4 kanals bånd samt, ansvar for fremføring i Grieghallen,

med alle 50 musikere mikrofonforsterket samt avspilling fra partitur.

En av de første store konsertfremføringene med samtidsmusikk i Norge med harddisk-avspilling av lyd.

1996

 

Arne Nordheim ” Fem Kryptofonier” bestilt av Notam 2002. Teknisk og musikalsk produsering/programmering.

 

Komplett gjenskaping, med moderne teknologi, av Stockhausens ”Mixture”

(første konsertstykke med live electronics). 2002. Gjenskapt det elektroniske instrumentariet på PC,

samtidig som de nye instrumentene muliggjorde en fremføring slik som partituret krevde

(umulig med teknologien i 1963). Jeg hadde ansvaret for hele den elektroniske gjennomføringen,

også lydbalansering på konserten. Et samarbeid med NRK og Ultima.

(to dager etter konserten ble Ultima ringt opp fra IRCAM og forespurt om hvem som gjennomførte

den tekniske biten. Man hadde fått hørt at fremføringen var eksepsjonell,

 stockhausen spurte hvem som hadde annsvar for teknikken…..).

CD One hundred years of unbiblical sex, egne "Clip Music" komposisjoner 2007

 

Remastret alle betydelige elektroakustiske verk av Arne Nordheim for samlingen

“Electronic” utgitt på Rune Grammofon.
http://www.runegrammofon.com/artists/arne_nordheim/rcd-2002---arne-nordheim-elect/

 

Jeg har laget lyder og delvis de musikalske progresjoner som brukes på spor xx,xx,

på CD en Dodeka av Arne Nordheim (les teksten på omslaget :-)
http://www.runegrammofon.com/artists/arne_nordheim/rcd-2030---arne-nordheim-dodek/

 

Teknisk og musikalsk produksjon, miks og tilrettelegging. Medkomponist (I, II, III, IV)

 

Lydopptak og miksassistanse til opraen "A" av Cesilie Ore, 8 kanals avspilling.

Strykerprogrammering til Cecilie Ores Opera Adam og Eva 2015

Programmering og konsertavvikling EA til Lasse Thoresens bestillingsverk Grønne Glimt

Festspillene i Bergen 2014

Programmering, konsertavvikling og innspilling/miks/produsering av Lasse Thoresens Prison Poems, Bestilling Kirkemusikkfestivalen i Oslo 2017

bottom of page